Březen ve školní družině

Březen ve školní družině byl nabitý programy tak, že jsme si ani nestihli všimnout, jak za okny pomalu mizí zima. Celý měsíc jsme se s dětmi zabývali aktivitami souvisejícími s literaturou, nezapomněli jsme, že březen je měsíc knihy.

Na školní chodbě vznikla velká výstava knih různých témat, k nim byly připraveny zajímavé úkoly. A když si chtěl někdo od četby odpočinout, čekaly na něj nové sportovní aktivity. Rozhodně se nikdo nenudil. Své oblíbené knížky nosily děti i z domova a představovaly je ostatním jako inspiraci k další četbě. V odděleních jsme poslouchali audioknihy, tvořili ilustrace i záložky. Kdo chtěl, zkusil si vyrobit leporelo nebo si zahrát na spisovatele. Děti byly nadšené z rovnovážných cviků s knihou na hlavě a zaujalo je také téma, jak čtou nevidomí. Samy si pak vyzkoušely Braillovo písmo i ozdobné písmo středověké. Objevili jsme i historickou knihu o módě a děvčata si podle ní vyzkoušela práci módních návrhářek.

Na základě bádání v encyklopediích se odehrálo mnoho zajímavých vědeckých experimentů a objevů. První aktivitou byla návštěva druhého stupně základní školy, kde si pro žáky školní družiny připravil pan učitel Pytela chemické pokusy. Děti to s napětím pozorovaly a žasly nad tím, co vše dokáže chemie. Tímto dnem ale pokusy nekončily. Kvůli úspěšným ohlasům si také paní vychovatelky připravily v následujících dnech pro své děti trochu vědy. Tvořily s dětmi duhu, mračna s kapkami vody nebo také vyzkoušely, co vše se může stát s lahví a balónkem v horké nebo studené vodě. Vědecké pokusy pro děti byly velkým přínosem a zábavou, i proto se k nim určitě budeme vracet, abychom dětem ukázali, čeho všeho je chemie schopná. Utvrdili jsme se totiž v tom, že věda baví nejen děti, ale i nás dospělé. 

V polovině března nás čekala cesta kolem světa. Pomocí školních atlasů a map jsme se více seznámili s jednotlivými kontinenty. Své poznatky jsme přenesli na papír za pomocí fixů a pastelek. Výsledkem byla vlastní mapa světa. Dozvěděli jsme se mnoho nových informací nejen z oblasti geografie, ale například také jaká zvířata na kontinentech žijí, co se zde pěstuje, nebo jaké tradice se na daném kontinentu dodržují. 

Přesto, že jsme byli s dětmi plně ponořeni do knih a bádání, nezapomněli jsme na konci března vynést do Dřevnice bohyni zimy Morenu, abychom otevřeli cestu jaru.

Martina Bubeníková, vychovatelka ŠD